VIII
YOL TÖRESİ
”Bu tatlı su, şu da acı, tuzlu su”
(Furkaan Süresi, Ayet 53) (16)
-A-
TUZLU SU-ŞERBET
Ortaya, hayat buluşa, hareket
Ve berekete işaret su
Dolu, toprak bir çanakla bir tuz kutusu
Konur
Ya bir cönk, ya
Bir Hadisi Şerif’le açıklaması,
Kısası Enbiya,
Ya da Kuran-ı Kerim Okunur
(Yola Girme) veya (Şed Kuşanma) törenlerinde (17)
Bir yer düşünün, çepeçevre sedir,
Ortada, yeterli sayıda, üç sıra minder,
Yüksek tavanlı geniş, aydınlık bir yer
Sağ dizini indirip sol dizlni kaldırarak
(Ahi Baba), (18)
Üç katlı, büyük ve kaba
Özel yün minderinde
Bir ara oturum değiştirir.
Okuma devam eder
Ve ikinci duraklamada,
(Sağ Çavuş) testiyi, (Sol Çavuş) da (19)
(Çarup Çekmek) için süpürgeyi kapıp gelir
(20) Yiğitbaşı su serper ve seccadesinin eteğini
Süpürür gibi yaparak
Ahi Baba’mn,
(Ve bir elif çekercesine yürür gibi yaparak)
Okumanın bittiğini, erkan
Ve hak dileme zamanının geldiğini bildirir (21)
Ardından da yüzü suyu hürmetine
Al-i Aba’nın, (22)
Özenle yakıp uyandırarak
Beş fitilli kandili (23) ve yine,
Başı hizasına kaldlrarak içine
”,– Hayatin tadı tuzu, derdi, sefası!
Bu Şeriattır ,
Bu Tarikat,
Bu da Hakikat!” (24)
Üç deta da üç tutam tuz attığı toprak tası:
”— Esselamü Aleyküm ya piran!
Ya ehl-ül fütüvve ve rahmetullahi
Ve berekatihi Seyyid-i Sadat
Şeyh ve Nakib-i fütüvvedderan
Ve muhibban-ı Hanedan!”
Selam olsun sizlere,
Selam olsun, selam! Diye, seslenir üç kere.
Ahi Baba da: –Se!am, rahmet ve
Bereketi üzerine olsun Allah’ın!der
Ve tören yoluna girer
Sorar Ahi Baba:
— Dargınlar barıştı mı , dargınlar?
— Barıştı!
— Helallık alınıp verildi mi?
— Verildi!
Tuzlu su kabını dolaştırır sonra
Yönetici Yiğitbaşı,
Ahi Baba’dan başlayarak.
Kımız içilirmiş bir zamanlar; (25)
Dokuz post , dokuz mum, üç basamak,
Kara Kazan, Kırkbudak Şamdan,
Tahta Kılıç ve Gök Bayrak
Gibi, eski, çok eski günlerden,
Şamanlıktan kalmadır (Teke Sunmak)!
— Safayı Hüseyin aşkına!
Gezinir artık toprak tas, bir süre, dudak dudak.
Seslenir bitince :
— Şeyhim! Yola girmek isteyenler var!